Co powinna jeść kobieta i czego musi unikać podczas karmienia piersią dziecka?

Karmienie dziecka piersią przez matkę nie oznacza jakiś ostrych uniedogodnień dietetycznych. Przez pewien dłuższy czas narosło wiele mitów, czego to najlepiej powinna się wystrzegać matka karmiąca dziecko piersią. Aby obalić wszelkiego typu mity zaprezentuję listę rzeczy, które może spożywać taka matka oraz czego musi unikać lub się wystrzegać. Oto one:

1). Więcej jedzenia ? należy pamiętać, że przez kilka pierwszych miesięcy mleko matki stanowi jedyne źródło pokarmu niemowlaka. Każda matka potrzebuje wtedy więcej kalorii niż w trzecim trymestrze ciąży. Ilość kalorii powinna być zwiększona o 200-300 i nie mogą być one puste, a powinny zawierać w szczególności produkty obfite w wapń, żelazo czy tłuszcze omega-3. Wapń buduje kości, ma prawidłowy wpływ na rozwój serca i układu nerwowego. Źródła wapnia znajdują się głównie w produktach mlecznych. Kiedy matka je niewiele produktów bogatych w wapń, wtedy w jej mleku znajdzie się wapń pochodzący z rezerw znajdujących się w kościach, co może w przyszłości wywołać osteoporozę. Produkty bogate w wapń będzie mogła spożywać matka, jeżeli u jej dziecka lekarz nie stwierdzi alergii na mleko. Następnie żelazo potrzebne jest, aby zapobiec niedokrwistości i najwięcej znajduje się go w jajkach, mięsie, rybach, warzywach (buraki, natka pietruszki czy brokuły), suszonych rodzynkach i morelach. Natomiast tłuszcze omega-3 budują siatkówkę oka oraz układ nerwowy. Należy spożywać je w prawidłowej ilości ponieważ dziecko będzie wtedy dobrze widziało, myślało, uczyło się oraz nie będzie zbytnio nadpobudliwe. Najbardziej bogatymi źródłami tłuszczy omega-3 są w szczególności ryby morskie i pstrąg i dodatkowo także orzechy laskowe i włoskie oraz olej rzepakowy i lniany.
2). Brak stosowania wszelakich diet ? jest nową informacją w dietetyce czy szeroko pojętej medycynie ponieważ jeszcze nie tak dawno temu byli bardzo ostrożni i nie zalecali w czasie laktacji jeść takich produktów, które szczególnie mogą powodować alergię u dziecka. Chodziło w szczególności o produkty mleczne, jajka i ryby. W wyniku przeprowadzonych wielu badań i testów okazało się, że takie ostrożne obawy można odstawić na bok. Dodatkowo wprowadzono nową filozofię myślenia i stwierdzono, że lepiej jest jednak jak maluch wcześniej zapozna się z produktami wcześniej zakazanymi, bowiem wszystko co je kobieta przenika do jej pokarmu przeznaczonego dla dziecka i wtedy jego układ odpornościowy szybciej przyzwyczai się do tych produktów i sam wytworzy na nie tolerancję. Więc jeszcze raz powtórzę to co wspomniałem w punkcie 1, że jeżeli lekarz nie stwierdzi alergii u dziecka na produkty mleczne, można je bezpiecznie spożywać jak również jajka, ryby czy orzechy. Nic wielkiego też się nie stanie kiedy bardzo rzadko kobieta zje kiwi czy pomarańczę, ale wskazane jest bardzo aby korzystać z owoców z umiarkowanej strefy klimatycznej.
3). Urozmaicenie ? dieta kobieta najlepiej jakby była urozmaicona. Wtedy ma ona ogromną szansę zapewnienia swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych i najlepszej jakości składników pokarmowych. Warto pamiętać aby nie jeść monotonnie, bowiem na pewno wszystkich wartościowych składników nie zapewni nam dieta składająca się tylko z kilku produktów, choćby najbardziej wartościowych. Należy zatem czerpać z produktów bardzo szeroko: wybierać różne rodzaje mięsa, nabiału, ryb, kaszę jaglaną oraz gryczaną, rozmaite owoce i warzywa oraz płatki.
4). Unikanie produktów ciężkostrawnych ? kobieta karmiąca piersią musi na tyle ile się da unikać takich produktów ciężkostrawnych jak np. bigos z mięsem i grzybami czy usmażone kotlety na dużej ilości tłuszczu. Spożywanie takich dań może spowodować u malucha kolki. Należy też unikać pustych kalorii typu słodycze oraz mocno jedzenie fast foodów. A jeśli przyjdzie ochota na coś słodkiego najlepiej zjeść kawałek ciasta domowej roboty np. sernika, makowca czy drożdżowego.
5). Zakaz spożywania alkoholu – ciężki alkohol typu wódka całkowicie odpada, ale też zdecydowanie należy się wystrzegać alkoholu pod postacią piwa, cydru czy wina. Bowiem nie ma bezpiecznej dawki alkoholu, którą można byłoby spożywać. Dodatkowo należy zrezygnować też ze słodkich napojów gazowanych, ponieważ zdecydowanie są lepsze od nich naturalne soki i woda.